NUFNANG

27 March 2014

Tips: Tablet tak boleh on

As salam...

Tadi mak panik n naek ke atas dok panggil nama aku.. Aku plak ngah sedap tdo, termamai2..bagus gak la mak naek... dah nak maghrib rupenye. Mak ngadu tablet Asus ni tak boleh on. Tablet ni aku hadiah kan kat mak masa Hari Ibu last year. Aku ingat lagi papa aku bukan maen jeles time tu, tapi kira adil la papa pun aku bagi hp Samsung SII walaupun x semahal mana.

Aku pun panic gak tengok tablet ni x boleh on, sebab tak ingat mane aku bubuh receipt. Yelah tablet ni still under warranty, dalam pikiran aku dah terlintas nak gi Lowyat Plaza sebab kat tingkat atas tu leh claim warranty. Aku pun try on banyak kali tak boleh nyala, charge pun tak jadi..tukar charger pun x ok gak, pastu aku siap goncang2 lagi.. last2 aku guna bantuan cik google cari punca nyer. Penat gak la bace forum omputih.. macam2 tips. Hanya tips ni jer yang menjadi, rupenye senang jer..hu hu

" Hold the power button for about 30 seconds + touch the screen..."

Tekan power button tu tuk 30 saat dan pada masa yang sama jari ni sentuh ler kat bahagian screen. Kalu terlepas tak jadi. 3x gak aku try buat. Yela buat sambil baring mana x terlepas mase pegang tab...





dapat pun on..hu .. Sayang tau tablet yang comel ni sebab limited edition, susah kot nak cari color pink camni. Aku tawaf setiap tingkat kat low yat Plaza tu, sbb nak color pink gak. Kalu brand China banyak la color2, tapi takut x tahan lama plak. That why beli yang ni...

Alhamdullilah..seb baek ok. Sebenarnya punca jadi macam ni sebab tablet tu jammed. Kalau yang tak tau tu, gi hantar kedai silap2 kene la charge. Cara nak kurang kan jammed senang jer, bile tak gune off la. Mak aku tak pernah off dari tahun lepas. Terkejut aku dengar. Tapi mak cakap kadang-kadang ada ter off sendiri sebab battery habes tu pun ade la 2-3x. Boleh tahan gak tablet ni, mak aku dah la kuat tengok telemovie malay, lepas episod ni sambung plak episod lain. Aku ingat lagi time aku tengok movie Penanggal ngan En. Yd, 4 hari pastu mak aku cakap dah tengok kat tablet ni. Dia cakap dia tekan link kat facebook..hu. Tetibe rase rugi plak tengok wayang.. Tapi kan aku pun lebih kurang sama gak.. Note II aku ni pun x pernah off, kalu hang jer baru nak restart..he




Alhamdullillah...



15 comments:

  1. aahhaah...tak pernah off sejak beli..kelakar betul no wonder lah 'hang'..sib baik ada anak yg pintas tuntas cari jln penyelesaian ni...baik nya Ayu..bagi mak tablet..leh la dia layan movie...ayah pun dpt..alhdulillah..kalau kita menggembirakan hati parent kita..Alah sentiasa melidungi kita -:)...rupanya ada cara ek kalau 'Hang'..harap2 leh try tuk TAB jenis lain gak :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang bolehkak, leh gune tips kat Tab laen asalkan android, sbb Ayu tgk tips ni pun dr user Tab Lenovo.. hu hu.. klu x penat n membazir jer ke Low Yat ..he

      Delete
  2. Mase tu sye tgh on9 fb tetibe kong battery and dia terpadam sendiri... N pegi caj besok pagi nk on x bleyh ... Itu dikira hang jugak kr

    ReplyDelete
  3. ayoyo miss...please help me
    masalah yg sama berlaku pd saya
    Jawapan dia pun sama
    Tak pernah nak teroff lama. kejap saya pakai , kejap anak pakai...
    ter"off" sebab mati sendiri battery habis.

    ReplyDelete
  4. Ya ALLAH KAK!!!! ASUS saya problem... x boleh on.. saya buat cara nie. SAYA TEKAN BUTANG ON LAMA2.. ALHAMDULILLAH JADIK.. THANKS :")

    ReplyDelete
  5. Ya Allah, thanks darling 4 sharing this wonderfull entry....berdebor kot tetiba tablet terpadam n x boleh on sampai sudah...dah terbayang $$$$ yg akan mengalir kt Samsung centre...then terbaca entri u dear,so amik tab trus start mengira 30 seconds.tgh syok2 kira tetiba on,yeay...Really working.Semoga Allah merahmati u dear.

    ReplyDelete
  6. kalau tab asyik loading je tapi xon2 camne plak ye?lepas buat system update, terus tab sy jadi camtu..sy dh try on off banyak kali tapi still camtu jugak..help me please.. :'(

    ReplyDelete
  7. kalau tab asus asyik loading je camne nak buat ek?saya dah try on off banyak kali tapi still jadi camtu jugak..jadi camni lepas sy buat system update..hurmmm..help me please..

    ReplyDelete
  8. Thanks..mmg jd la...alhamdulillah...

    ReplyDelete
  9. terima kasih akak share info....alhamdulillah tablet saya dah boleh guna.

    ReplyDelete
  10. akak, tab saya hang tibe2 mcm mne selsai kan ni?? dah buat cara akak tu tapi masih tak menjadi

    ReplyDelete
  11. Alhamdulillah....terima kasih...dh bole on dah..

    ReplyDelete

.