NUFNANG

26 December 2014

Lama x berblogging

As salam...

Lamanya x menulis blog. Nak kata busy tak sangat pun. 3 minggu ni saat sukar tuk aku. Demam, muntah pastu kene enzecma. Asal nya 2-3 biji jer gatal-gatal kat leher. Pastu merebak-rebak dengan banyak kat kiri kanan leher tepi-tepi pipi ngan muka. Besar-besar biji siap mata nanah. Minggu tu aku keje 2 hari jer, sebab tak tahan gatal. Pastu aku nangis sebab risau muka aku tumbuh2 biji merah benanah cam jerawat. Pastu semu biji-biji ni masak2 merah menyala. Hanya 1 malam jer biji-biji ni merebak siap nanah.

Aku gi klinik asek kene injit kat montot. Aku gi Polinkinik tak berkesan, pergi plak scin care clinic tak berkesan juga, pastu pergi Hospital Serdang pun sama.Ubat antibiotic sampai 4 pallet. cream sapu, ubat allergic and tahan gatal semua dah guna, tapi bende ni makin merebak2, bukan nye surut. Doctor pun tak tau punca ape, tapi dia cakap possibility aku ni ade allergic kat fabric or food. Aku sendiri tak tau allergic kat mana ni.

Rase putus asa pun ea. Aku try alternatif laen, guna bantuan Encik google, aku jumpe rawatan enzecma pakai Bedak sejuk muntah belut. Susah gak nak cari, bile call supplier kat kelantan, kat Rawang, kalau nak tunggu dorang post memang habis lah merebak ke satu muka. Aku ngan En. Yd ke Shah Alam, cari banyak stokis jamu, semua pun tak jual. Last-last jumpe supplier kat Fb, so deal Cod hari tu jugak kat AEON Kajang. Dari Shah Alam, kitorang pun pergilah ke sana dan beli. Bedak ni kecik jer, 1 bedak size RM1.50 duit syiling lama, kalau sape pernah tengok bagi pembelian bawah 10 biji. beli 15biji ke atas RM1 satu. So En. Yd belikan aku 15biji. Cara penggunaan senang jer, basah kan sikit dengan air gamat pastu sapu pekat2. Air gamat ni aku beli yang pure, harge RM7.50 125ml. Kebanyakkan air gamat cair bdan banyak campuran air. Alhamdullilah 4 jam jer aku pakai, terus surut biji-biji merah ni. Kalau tau awal-awal dah google cari, aku spend RM200 gi scin care clinic pun xde perubahan makin bertambah lagi ade. Aku sentiasa top up bedak ni, biar lah muka macam mak Jemah pun, sekarang semua pun dah pulih, Alhamdullilah parut pun takde sebab aku pakai Aloi Vera gel yang beli kat Herbaline, sebelum ni aku ade post kat entry last year. Gel ni memang terbaik, bekas parut degil pun bole hilang. Harga RM69.90 aku beli masa buat facial kat Herbaline last year. Bedak sejuk ni aku pakai 4 3 biji jer. Nak kahwin ni muka buat hal plak..he.. Tapi aku tetap bersyukur pada Tuhan sebab dapat pulih sebelum merebak ke seluruh muka dan badan. Semu penyakit pasti ada ubatnya. Ynag penting ikhtiar, usaha dan doa...




Berat susut 3kg sebab demam..hu


1 comment:

  1. Hi. Very interesting post. Tengah tercari-cari bedak ni juga. Nk Tanya, bedak ini & air gamat beli dari siapa?

    ReplyDelete

.