NUFNANG

22 March 2015

Declare Cukai Pendapatan

As salam...

1st job aku pada 11 Jan 2011. Time tu aku tak tau apa-apa pasal tax. Bila kakak aku cakap kene declare, tahun 2013 baru aku declare untuk tahun yang 2011 dan 2012. Aku buat online jer semua. Register kat sini Time tu aku kene bayar RM1200.++. Jumlah ni agak banyak mungkin sebab campur sekali denda 2011 aku tak declare dan plus lagi tahun 2012. 

Last year and this year aku terlebih bayar cukai. So dorang pulang balik lebihan tu. Lembaga hasil sekarang memang cekap. Aku declare pd 5-Mac-2015, then 20-Mac-2015, dorang dah transfer balik lebihan bayaran tu account aku. Nak dapat lebihan bayaran ni mudah je, declare semu perbelanjaan yang boleh claim seperti dalam jadual dia bagi. Tapi memang kene ada effort yang lebih cikit. Buat 1 file khas tuk tax, bubuh semua resit yang ada.

Semua yang dah bekerja yang ada tolakan gaji pada epf/ kwsp wajib declare pendapatan. Hanya yang berpendapatan RM2500 yang akan dikenakan cukai. Walaupun pendapatan korang kurang RM2500, korang still kene declare jugak. Kalau tak declare nanti akan problem waktu nak keluarkan wang kwsp selepas bersara nanti. Kawan kakak aku dah kerja selama 13 tahun dan tak pernah declare tax, bila dia move tempat kerja baru dia dipaksa declare tax kalau nak kerja kat situ. Bayangkan mana nak cari resit2 tuk tempoh 13tahun, so memang sah, bulat2 lah kene bayar balik penuh tax tu tempoh 13tahun.. Huu...suffer kot..sakitnye tuh di purse..hu hu.. 










No comments:

Post a Comment

.