NUFNANG

19 March 2015

Shopping before GST

As salam...

Hari ni aku bawak mak shopping, sebab nya risau harga barang naik lepas 1 April ni. Beli barang stok untuk beberapa bulan. Aku sikit tak percaya bila ade ura-ura cakap harga barang tak naik. Mustahil harga makanan tak naik. Hope GST nanti tak terlalu beri beban pada aku dan rakyat Malaysia yang lain. Kalau gaji yang yang naik selaras dengan kenaikan harga barang acceptable lah jugak..dalam mimpi jer lah.

Kalau betullah gambaran GST kat bawah ni...hmm.. tau nak cakap apa dah..pepaham jer lah. GST ni konon bantu pembangunan negara...dalam erti kata lain rakyat kena lah sama-sama bayar sekali hutang kerajaan. Yang atas masih terus selesa, golongan sederhana seperti kami semakin dihimpit kesusahan.

Realiti nya...

GST- sumber dari facebook

Hmm.. gaji sekarang ni pun cukup-cukup, hutang sendiri pun tak terbayar, nak tolong support hutang gomen pulak..Macam mana lah nak survive nanti. Tun kita pun tak sokong benda ni. Tak boleh ke guna alternatif lain selain memerah duit rakyat.

Aku sampai berkira-kira nak beli rumah ke tak. Kalau benda ni memaksa, lepas kahwin kami bina rumah sederhana jer di tanah mertua. Pastu kenelah bercucuk tanam or menangkap ikan sebagai sumber pendapatan tambahan macam trader Forex aku. Nak harapkan makan gaji memang "sakitnya tuh disini (purse)"

Shopping toiletries






No comments:

Post a Comment

.