NUFNANG

21 September 2013

ASB Loan perlu ke?

Banyak postif & negative feedback tentang ni. Kalau korang google bermacam lah pendapat yang kuar dari blogger2. Yelah nama akan masuk CCRIS. Bila dah masuk CCRIS so nak ambil pinjaman lain akan effect sekali. Once nama masuk CCRIS, terpaksa jaga payment supaya payment cantik stp bln. Sebab loan ni di kira sebagai commitment.
Secara logic nye, sebarang commitment yang statement bayaran teruk, memang akan effect apa-apa loan pun.

Aku sendiri dah ambil dua ASB Loan 100k, so total 200k lah loan aku dengan Maybank Islamic. Yang bagus nye ambil dengan Maybank Islamic, korang kene buat auto debit dari dari atm bank, so nanti takde lah late payment. In Shaa Allah, memang cantik statement nanti. Kalau ada rezeki aku nak tambah sampai 400k. Sebab Maybank allowed maximum ni untuk ASB loan.

Kosong kn buku ASB, duit yang ada pindah lah ke simpanan Tabung Haji ker. Pastu apply la, tak susah pun. Ada juga bank yang anggap ASB loan sebagai saving dan bukannya commitment. Aku kerja dalam bidang private tapi company aku ada bank panel dengan Bank Islam. So staff dapat rate Personal Loan & Housing Loan rendah. Alhamdullilah.. Bank Islam tak ambil kira ASB Loan sebagai commitment. Dorang consider benda ni sebagai saving. Sebagai staff, kitorang dapat kelebihan apply Credit Card without tax yang RM50 tu untuk seumur hidup. Tu apa yang officer Bank Islam ni bagitau aku. So far aku belum apply lagi.. sebab aku dah ada Platinum card dengan CIMB dan Gold card dengan Maybank.

Berbalik dengan story kat atas. Korang cuma laburkan duit korang untuk tahun pertama sahaja. Lepas tu dividen setiap tahun tu boleh la running balik untuk cover monthly payment bagi loan stp thn. Siap ada extra dividen yang korang boleh guna or continue je saving dalam akaun ASB. Kalau calculate semula saving sendiri vs ASB loan, saving sendiri lagi untung dan bagi pulangan berganda. Tapi benda ni sesuai untuk yang memang rajin dan consistent simpan duit. Macam aku jenis pemalas, duit asek habis shopping dan belanja family bagai. So memang ler tak sesuai la. Aku ambil loan ni pun sebab nk paksa diri saving duit stp bln. Kalau tak duit gaji habis gitu tah kemana. So benda ni mendisplin kan orang payah menyimpan duit macam aku.

Tahun ni, memang aku struggle sikit.

ASB Loan RM595 X 2 = RM 1190
PTPTN = RM300
MYVI = RM508
Hutang EPP = RM108
Cost travel/makan = RM600
Parents = RM700.. cini jer dah RM3406

…hu..Rase nak pengsan pikir pasal hutang. Kerja baru 3 tahun. Hutang bagai nak rak. Sebab tu aku decide Lasek surgery aku nanti by cash..aku tak nak EPP. Kang bertambah-tambah hutang ni.. So far aku masih guna gaji untuk cover loan ASB monthly. Sampai saat tak bole survive baru aku gune dividen utk cover loan ni. Untuk permudahkan loan ni, aku separate dua loan ni guna kad ATM Maybank berlainan. Senang nak monitor standing instruction nanti.

Conclusion:
ASB Loan terbaik untuk orang liat simpan duit macam aku.

ASB Loan bukan alternatif terbaik untuk orang yang rajin dan consistent simpan duit sendiri stp bln.



14 comments:

  1. bahaya cara saudari buat loan dan cover bulanan dengan dividen...sila pastikan anda ada pengetahuan dalam pelaburan sebelum buat loan asb.

    ReplyDelete
    Replies
    1. As salam... t.kasih atas pandangan. Alhamdullilah so far 2 thn ni saya masih gunakan gaji utk cover montly loan ASB. Cadangan utk cover loan dgn dividend utk emergency case.. but masih blm buat lg. but if buat pun xpe kan...

      Delete
    2. Satu pendapat yang subjektif, bergantung pada "kebijaksanaan" seseorang. As per pernulis, saya bersetuju... bukan semua org boleh komit bulanan untuk another 25 tahun. Ni salah satu cara nak top-up persaraan kita nanti... let say bermodalkan tahun pertama? dan kebanyakkan bank tidak ada masa untuk komit dah. Boleh batalkan pinjaman bila-bila masa jika mendapati diri terbeban dengan pinjaman di buat. InsyaAllah.

      Delete
  2. saya dump cash rm250k dalam ASB...4 tahun lalu...bagi saya biar guna cash money untuk sbg modal...buat loan bank ni panjang citer sampai 30 tahun...inflasi...inflasi...baik gunakan duit yg ada dizaman yg kita tinggal skrg untuk jadikan modal...InsyaAllah...diberkati pulak tu...loan dgn bank ni haram sebenarnya...riba'a

    ReplyDelete
  3. maaf andai kata haram.. jatuh riba.. duit ke duit.. inflasi...inflasi... marilah duit ke emas..emas ke duit.. dan jangan emas ke emas..pun boleh jatuh riba.. wallahualam.

    ReplyDelete
  4. ASB ni sebenarnya bagus untuk org yg susah untuk menyimpan duit kerana terpaksa bayar, tapi mestila mengikut kemampuan kita..Alhamdulilah ASB loan sy dah cecah RM800k..dah masuk tahun ke-3 dan sy hanya menggunakan dividen untuk byar setiap bulan..tgh menunggu ASB2 loan dilancarkan untuk cukupkan RM1 juta..Insyalah

    ReplyDelete
    Replies
    1. T.ksh utk pandangan sedara. Alhamdullilah sy maseh cover asb loan dr gaji. Sy usaha x usik dividen yg ada.

      Delete
  5. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  6. salam. sesiapa ada berita x bila tarikh sebenarnya loan ASB2 akan dilancarkan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ASB2 dah dilancarkan April 2014, tahun kewangan berakhir 31 March 2015 (semalam). Divident dah announce at 7.5%+0.25%.

      Delete
  7. Ada sapa2 pnah kena x,bile termnate asb loan easy rhb kne byr lak dlm rm1200..x phm btl pdhal bln2 byr.

    ReplyDelete
  8. Ada sapa2 pnah kne x bile dh termnate asb loan by easy rhb kne byr lak dlm 1,200 x phm btl pdhal bln2 ad wt pyment..mohon pncerahan sapa2 yg tau

    ReplyDelete
  9. Hmmm I have got real pleasure from your blog and also Derived a benefit from this information you imparted to us. Thanks
    payday loans

    ReplyDelete

.